Draga učenice, dragi učeniče, Već sad počnite da kreirate svoj put ka uspješnom upisu na fakultet ili zaposlenju. Budite samostalni, preuzimajte inicijativu, budite motivisani i kreativni. Predlažemo da prije nego što donesete odluku o tome čime ćete se dalje baviti, postavite sebi nekoliko pitanja. To će Vas navesti na razmišljanje. Pomoći ćemo Vam pitanjima: • Da li želim da nastavim studiranje ili bih odmah počeo/la da radim? • Da li će ovo biti samo moja odluka ili na nju utiče i neko drugi (npr. roditelji)? • Da li mi je iz materijalnih ili nekih drugih razloga važno u kom gradu ili zemlji ću upisati fakultet? • Da li je to privatni ili državni fakultet? • Da li odabrano zanimanje podrazumjeva timski ili isključivo individualni rad? • Da li mi je važno da uživam u oblasti koju sam odabrao/la ili sam spreman/na da studiram nešto što mi i nije pretjerano zanimljivo, ali znam da obećava bolju zaradu i mogućnost zaposlenja? • Da li odabrano zanimanje treba da donosi puno inovativnosti ili da se odnosi na rad po precizno navedenim pravilima? Kada odgovorite na navedena pitanja sve ste bliži donošenju realne/ispravne odluke, važne za razvoj Vaše karijere i života pred vama. Ipak, potrebno je razmotriti vaše sposobnosti, osobine, interesovanja, motivaciju, vrijednosti, kako bi se dobila slika o tome u kojim oblastima biste imali potencijalno najviše uspjeha. Zato Vam nudimo jedan od instrumenata. Naoružajte se strpljenjem i krenite u avanturu koju nudimo. Ako ste manje strpljivi birajte samo oblasti koje Vam se u ovom trenutku čine najviše primamljivim. Možda se i vratite na one oblasti koje preskočite. Kako doći do
rezultata? |
ZANIMAJU ME AKTIVNOSTI (IZ SLJEDEĆIH OBLASTI):
DRUŠTVENE DJELATNOSTI (pravo; ekonomija; politikologija i novinarstvo)
HUMANISTIČKE DJELATNOSTI (filozofija i sociologija;
istorija; jezik i književnost;)
MEDICINSKE DJELATNOSTI (medicina; stomatologija;
farmacija)
MENTALNO I FIZIČKO ZDRAVLJE I SOCIJALNE DJELATNOSTI
(psihologija; fizička kultura, sport i zdravi stilovi
života; socijalni rad)
PEDAGOŠKE DJELATNOSTI (vaspitač; učitelj; pedagog)
PRIRODNONAUČNE DJELATNOSTI (matematika, fizika i
računarske nauke; biologija; geografija)
TEHNIČKE DJELATNOSTI
(elektrotehnika, telekomunikacije i računari, energetika
i automatika; mašinstvo; arhitektura i građevina)
TEHNOLOŠKE DJELATNOSTI
(poljoprivreda - biljna proizvodnja i voćarstvo i
animalna proizvodnja; hemijska tehnologija i zaštita životne sredine;
metalurgija)
UMJETNIČKE DJELATNOSTI (likovna umjetnost; muzička
umjetnost; dramska umjetnost)
USLUŽNE DJELATNOSTI
(turizam i hotelijerstvo; pomorstvo – nautika,
brodomašinstvo, poslovanje itd.; saobraćaj)
DRUŠTVENE DJELATNOSTI (pravo; ekonomija;
politikologija i novinarstvo)
Pravnik obavlja poslove
analize, sastavljanja propisa i ovjere ugovora, pravno savjetovanje,
analizu i donošenje presuda, rješenja i druge dokumentacije, rješavanje
brojnih pitanja u oblasti privrednog i radnog prava relevantnih za
poslovanje kompanije, tumačenje zakonskih i podzakonskih akata itd.
Pravnici su najčešće zaposleni u u pravosudnim i upravnim organima i
privrednim društvima, drugim udruženjima i organizacijama, advokatskim
kancelarijama, kompanijama, nevladinim organizacijama, osiguravajućim
društvima, sindikatima itd.
Ekonomista obavlja poslove
proučavanja troškova i učinka proizvodnje, raspodjele i potrošnje roba i
usluga, međuzavisnosti ekonomskih pojava i procesa, skupljanja i analize
podataka, praćenja i prognoziranja ekonomskih trendova, savjetovanja,
kreiranja i primjene ekonomske politike na određenom području
djelovanja, kao što su npr. područje finansija, rada, poljoprivrede,
trgovine, prometa, energije, zdravstva itd. Ekonomisti su najčešće
zaposleni u organima javne uprave i privrednim društvima, drugim
udruženjima i organizacijama, kompanijama, bankama, institutima,
nevladinim organizacijama, osiguravajućim društvima, medijima, školstvu,
sindikatima itd. Politikolog
proučava obilježja, organizaciju i funkcionisanje vlasti i vláda kao
političkog fenomena, politički sistem društva i društvenih organizacija,
prirodu i funkcionisanje različitih političkih sistema i institucija,
pojava i procesa, bavi se politikom kao naukom, može a i ne mora da
učestvuje u političkom životu zajednice, dok u okviru međunarodnih
odnosa obavlja poslove koordinacije i organizovanja aktivnosti na
programu i pregovaranju sa klijentima i zainteresovanim stranama,
izveštavanje o tome itd. Politikolozi najčešće rade u organima državne
uprave, fakultetima, institutima, medijima, reklamnim agencijama,
nevladinim organizacijama, međunarodnim organizacijama, diplomatskim
predstavništvima, izdavačkim kućama itd.
Novinar radi poslove
prikupljanja i obrađivanja najnovijih informacija koje potom idu ka
publici, istražuju aktuelne teme od javnog značaja, o lokalnim, državnim
i međudržavnim zbivanjima, akcijama istaknutih i zaslužnih ljudi, raznim
kompanijama, kulturnim i sportskim događajima, kriminalu, nesrećama,
prirodnim katastrofama, ratovima itd., odnosno javnost upoznaju o svemu
što misle da bi ona željela ili morala znati. Novinari su najčešće
zaposleni u medijima kao što su novine, radio, televizija, internet
portali, agencijama za odnose sa javnošću itd.
PRAVO
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1. Upoznavanje sa obavezama i zakonima koji se
odnose na djelatnosti ljudi.
Savjesnost, odgovornost
2. Zastupanje ljudi pred sudovima.
Komunikativnost
3. Promišljanje o argumentima ljudi drugačijeg stava.
Analitičnost
4. Istraživanje odnosa između pravde, prava i zakona.
Sposobnost da radim pod pritiskom
5. Sticanja znanja u svrhu mogućnosti da presuđujem u ljudskim sporovima.
Strpljivost
EKONOMIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6.
Razvijanje vještina u upravljanju novcem.
Analitičnost
7.
Razmatranje funkcionisanja, opstanka i uspjeha poslovanja preduzeća.
Strpljivost
8. Bavljenje marketingom.
Savjesnost, odgovornost
9.
Proučavanje konkurencije na tržištu i davanje savjeta i preporuka za
kupovinu ili prodaju.
Sistematičnost
10. Razvoj
oblast proizvodnje roba i usluga.
Komunikativnost
POLITIKOLOGIJA I NOVINARSTVO
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11.
Istraživanje međuzavisnosti događaja u svijetu i mojoj državi.
Komunikativnost
12.
Učestvovanje u kreiranju objektivnog javnog mnjenja.
Savjesnost, odgovornost
13. Doprinošenje kvalitetnom informisanju javnosti o svim događajima.
Analitičnost
14.
Podizanje nivoa opšte kulture i informisanosti stanovništva
Radoznalost
15.
Direktnije /uticanje na donošenje političkih i drugih odluka u mojoj
državi..
Objektivnost
FILOZOFIJA I
SOCIOLOGIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1.
Usavršavanje u vođenju otvorenog i argumentovanog dijaloga.
Istraživačke vještine
2.
Izučavanje opštih i temeljnih problema u vezi sa stvarnošću,
postojanjem, znanjem, vrijednostima itd.
Analitičnost
3. Istraživanje segmenata kulture u društvu
Radoznalost
4.
Proučavanje veza između različitih sfera društvenog života kao što su
obrazovanje, umjetnost, politika, ideologija, religija itd.
Savjesnost, odgovornost
5.
Predviđanje posledica raznih društvenih procesa.
Komunikativnost
ISTORIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6.
Razmatranje svih aspekata ljudske kulture.
Istraživačke vještine
7.
Istraživanje života i postupaka značajnih ličnosti iz prošlosti.
Analitičnost
8. Proučavanje posebno važnih svjetskih događaja i
događaja iz prošlosti moje
države.
Objektivnost
9.
Istraživanje u raznim istorijskim arhivama.
Savjesnost, odgovornost
10.
Objektivno sagledavanje uzroka i posljedica nekog događaja ili pojave u
prošlosti.
Strpljivost
JEZIK I
KNJIŽEVNOST
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11.
Izučavanje maternjeg i stranog jezika.
Osjećaj za lijepo
12.
Pisanje poezije i proze.
Koncentrisanost
13. Prevođenje raznih vrsta tekstova.
Komunikativnost
14.
Proučavanje svjetske i domaće književnosti.
Maštovitost, kreativnost
15.
Ispravljanje pisanih tekstova i rukopisa kako bi oni bili u skladu s
propisanim jezičkim standardima.
Savjesnost, odgovornost
MEDICINA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1.
Tumačenje dobijenih rezultata i dijagnostifikovanje bolesti i povreda
ljudi.
Sposobnost da radim pod
pritiskom
2.
Praćenje toka bolesti i uspješno liječenje ljudi.
Savjesnost, odgovornost
3. Pronalaženje novih načina liječenja ljudi.
Komunikativnost
4.
Prevencija bolesti i promovisanje zdravih stilova života.
Istrajnost
5.
Praćenje zdravstvenog stanja stanovništva i definisanje zdravstvene
politike.
Humanost
STOMATOLOGIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6.
Istraživanje faktora koji utiču na opšte i oralno zdravstveno stanje
populacije.
Savjesnost, odgovornost
7.
Liječenje anomalija, povreda i bolesti usta, zuba, vilica i povezanih
tkiva.
Sposobnost da radim pod
pritiskom
8. Prevencija bolesti zuba i usta.
Humanost
9.
Pomaganje ljudima da imaju zdrave i lijepe zube.
Tjelesna kondicija
10.
Pronalaženje novih načina i materijala pogodnih za liječenje i estetiku
u stomaologiji.
Osjećaj za lijepo
FARMACIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11.
Obavljanje biohemijskih analiza.
Savjesnost, odgovornost
12. Izrada
lijekova i lijekovitih preparata.
Humanost
13. Praćenje i kontrola neželjenih reakcija na ljekove i medicinske
preparate.
Preciznost
14.
Kontrola kvaliteta sirovina i gotovih proizvoda koji se koriste u
ljekovite svrhe.
Empatičnost
15.
Podučavanje ljudi kako da pravilno i racionalno koriste ljekove i da ih
ne zloupotrebljavaju.
Komunikativnost
PSIHOLOGIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1.
Istraživanje ponašanja pojedinaca i grupa.
Empatičnost
2.
Bavljenje bračnim savjetovanjem, problemima odrastanja, savjetovanjem
zavisnika i slično.
Radoznalost
3. Utvrđivanje i terapija mentalnih problema.
Strpljivost
4.
Proučavanje kako ljudi opažaju, misle, uče, osjećaju.
Analitičnost
5.
Savjetodavni rad sa učenicima i nastavnicima usmjeren na rješavanje
različitih problema i poboljšavanje kvaliteta rada.
Komunikativnost
FIZIČKA KULTURA,
SPORT I ZDRAVI STILOVI ŽIVOTA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6. Rad sa
djecom i omladinom u školama, sportskim organizacijama i slično.
Fizička snaga i
izdržljivost
7.
Organizovanje i promovisanje zdravih stilova života.
Timski rad
8. Rad u sportskim redakcijama.
Organizovanost
9.
Koordinisanje i upravljanje radom i razvojem sportskih institucija.
Energičnost
10.
Organizovanje rekreativnih programa i praćenje njihovih zdravstvenih
efekata.
Liderske vještine
SOCIJALNI RAD
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11.
Organizovanje smještaja djeci bez roditelja, napuštenoj i zapostavljenoj
djeci.
Empatičnost
12.
Informisanje socijalno ugroženih o procedurama za dobijanje finansijske
pomoći.
Humanost
13. Rad na sprječavanju nasilja u porodici.
Emocijalna inteligencija
14.
Savjetovanje roditelja koji imaju djecu sa teškoćama u razvoju.
Komunikativnost
15.
Pomaganje društvu pomažući pojedincima koji imaju probleme poput bolesti
zavisnosti, kriminala, starosti, razvoda braka itd.
Savjesnost, odgovornost
VASPITNO
OBRAZOVNA DJELATNOST ZA PREDŠKOLSKI UZRAST
(PREDŠKOLSKO VASPITANJE I OBRAZOVANJE)
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1. Rad sa
djecom predškolskog uzrasta različitih sposobnosti.
Komunikativnost
2. Razvij
muzičkih, dramskih i likovnih vještina kod djece.
Organizovanost
3. Podsticanje saznajnog, kreativnog, emocionalnog i socijalnog razvoja
djece.
Savjesnost, odgovornost
4.
Podsticanje dječjih fizičkih sposobnosti i zdravstvene kondicije.
Kreativnost
5.
Podsticanje samostalnosti kod djece.
Emocionalna
inteligencija
OBRAZOVNO-VASPITNA DJELATNOST ZA ŠKOLSKI UZRAST
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6. Rad sa
učenicima različitih sposobnosti.
Emocionalna
inteligencija
7.
Podsticanje razvoja i pripreme djece za život i rad u saradnji sa
njihovim roditeljima.
Strpljivost
8. Planiranje, procjenjivanje, ocjenjivanje i dokumentovanje razvoja
učenika.
Kreativnost
9.
Realizacija početnog osposbljavanja učenika za učenje.
Savjesnost, odgovornost
10.
Podsticanje procesa učenja i razvoja cjelovite ličnosti učenika.
Komunikativnost
PEDAGOŠKA
DJELATNOST
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11.
Planiranje i organizovanje nastave/obrazovnih aktivnosti.
Komunikativnost
12.
Procenjivanje snaga i slabosti pojedinca i porodice, te porodičnog
vaspitanja.
Strpljivost
13. Organizovanje i realizovanje istraživanja vaspitno-obrazovnih
fenomena.
Objektivnost
14. Rad u
oblasti vaspitanja i obrazovanja odraslih.
Doslednost
15.
Promovisanje cjeloživotnog učenja.
Organizovanost
MATEMATIKA,
FIZIKA I RAČUNARSKE NAUKE
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1.
Unapređenje promjenljivih instrumenata i aparature u medicini.
Analitičnost
2.
Kreiranje i održavanja softverskih sistema uz rad na informacionim
tehnologijama.
Istraživačke vještine
3. Razmatranje odnosa između veličina i prostornih oblika.
Sistematičnost
4.
Istraživanje građe, svojstava i kretanja materije i njenog odnosa sa
energijom.
Koncentrisanost
5.
Statističke analize i izračunavanje vjerovatnoće.
Savjesnost, odgovornost
BIOLOGIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6.
Istraživanje molekula, ćelija, organizama i slično.
Istraživačke vještine
7.
Proučavanje veza između biljaka, životinja i ljudi.
Analitičnost
8. Vršenje eksperimenata koji se odnose na izučavanje živih bića.
Ljubav
prema prirodi
9.
Izučavanje genetike.
Humanost
10.
Razmatranje odnosa između zagađivača i organizama.
Savjesnost, odgovornost
GEOGRAFIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11.
Istraživanje međusobne uslovljenosti procesa u prirodi i društvu.
Istraživačke vještine
12.
Saznavanje o prirodnim resursima korisnim čovjeku.
Analitičnost
13. Upoznavanje prirodnih i kulturnih znamenitosti određenog područja.
Radoznalost
14.
Proučavanje lokalnih, regionalnih i planetarnih karakteristika.
Ljubav prema prirodi
15. Izrada
geografskih karti.
Koncentrisanost
ELEKTROTEHNIKA
(TELEKOMUNIKACIJE I RAČUNARI, ENERGETIKA I AUTOMATIKA)
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1.
Istraživanje prirodnih sila (npr. elektricitet, nuklearna energija,
solarna energija itd.).
Savjesnost, odgovornost
2.
Kreiranje komponenti računarskih sistema (program, baze podataka,
hardverski sistemi).
Sposobnost tehničkog i
analitičkog rešavanja problema
3. Razvoj i proizvodnja komunikacionih uređaja.
Komunikativnost
4.
Unaprjeđivanje upravljanja vozilima, avionima, robotima i automatizacija
proizvodnih procesa.
Tehničke, manipulativne
vještine
5.
Proučavanje procesa proizvodnje, prenosa, distibucije i potrošnje
elekrične energije.
Sposobnost da radim pod
pritiskom
MAŠINSTVO
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6.
Projektovanje i proizvodnja mašina i postrojenja.
Emocionalna
inteligencija
7.
Primjena novih vidova energije u klimatizaciji.
Strpljivost
8. Projektovanje, proizvodnja i održavanje motora, motornih vozila,
građevinskih mašina i transportnih uređaja.
Kreativnost
9.
Istraživanje i rad na energetskoj efikasnosti objekata kroz proces
primjene informacionih tehnologija u mašinskoj industriji.
Savjesnost, odgovornost
10.
Projektovanje i izrada specijalnih uređaja, alata i naprava.
Komunikativnost
ARHITEKTURA I
GRAĐEVINA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11.
Kreiranje prostornih (urbanističkih) planova naselja i njihova
izgradnja.
Tehničke, manipulativne
vještine
12.
Projektovanje i izgradnja futurističkih objekata (npr. na drugoj
planeti, daleko od gradova, pod vodom).
Maštovitost, kreativnost
13. Korišćenje kompjutesrkih programa za dizajniranje, proračune i
nacrte građevinskih objekata.
Dobro
shvatanje odnosa u ravni i prostoru
14.
Planiranje i nadzor izgradnje cesti, mostova, tunela, stambenih,
poslovnih, sportskih objekata itd.
Osjećaj za lijepo
15.
Usaglašavanje zahtjeva korisnika sa zahtjevima projektovanja i gradnje.
Savjesnost, odgovornost
POLJOPRIVREDA
(BILJNA PROIZVODNJA I VOĆARSTVO; ANIMALNA PROIZVODNJA)
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1. Analiza
tržišta poljoprivredno-prehrambenih proizvoda.
Fizička snaga i
izdržljivost
2.
Uzgajanje biljaka na principima ekološke proizvodnje.
Organizacione vještine
3. Uzgoj novih sorti voća i povrća
Ljubav
prema prirodi
4.
Naučno-istraživački rad vezan za uzgoj, reprodukciju, rast i razvoj
životinja.
Savjesnost, odgovornost
5. Analiza
faktora za pravilan i produktivan uzgoj ribe, školjki, rakova.
Komunikativnost
HEMIJSKA
TEHNOLOGIJA I ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6.
Unaprjeđenje proizvodnje u pravcu uštede energije i materijala.
Tehničke, manipulativne
vještine
7.
Smanjivanje štetnih emisija (npr. filteri dimnjaka) u procesima
proizvodnje.
Ljubav prema prirodi
8. Kontrola zagađivača životne sredine i upravljanje otpadom.
Preciznost
9.
Istraživanje fizičkih i hemijskih svojstava raznih supstanci i njihovo
unapređenje..
Savjesnost, odgovornost
10.
Rješavanje problema sanacije i revitalizacije životne sredine.
Humanost
METALURGIJA
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11. Rad u
postrojenjima na konkretnim poslovima izrade metalnih proizvoda.
Organizacione vještine
12.
Upravljanje i nadgledanje rada nekog proizvodnog postrojenja.
Analitičnost
13. Istraživanje mogućnosti ekonomične proizvodnje (npr. kvalitetni
finansijski dostupni proizvodi).
Tehničke, manipulativne vještine
14. Rad na
iskorištavanju nusprodukata u procesu proizvodnje.
Koncentrisanost
15.
Istraživanje proizvodnih mogućnosti kombinacija metala i drugih
materijala.
Istraživačka radoznalost
LIKOVNA UMJETNOST
(SLIKARSTVO, VAJARSTVO, GRAFIKA I DIZAJN)
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1.
Izučavanje opšte istorije umjetnosti.
Osjećaj za lijepo
2.
Fotografisanje i izučavanje procesa dizajna i obrade fotografija na
kompjuteru.
Maštovitost, kreativnost
3. Crtanje i slikanje.
Manuelna spretnost
4.
Izučavanje procesa kreiranja različitih vajarskih djela.
Radoznalost
5.
Ilustrovanje knjiga, plakata, ambalaže itd.
Fleksibilnost
MUZIČKA UMJETNOST
(IZVOĐAČKE MUZIČKE UMJETNOSTI, OPŠTA MUZIČKA PEDAGOGIJA)
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6.
Sviranje instrumenata/ i pjevanje.
Muzikalnost (razvijen
talenat i sluh)
7.
Slušanje (muzike različitih epoha i pravaca.
Maštovitost, kreativnost
8. Pjevanje u horu ili dirigovanje horom.
Energičnost
9. Pisanje
muzičkih kritika (npr. koncerta, opere i sl.)
Fleksibilnost
10.
Kreiranje i realizacija sopstvenih umjetničkih koncepata.
Koncentrisanost
DRAMSKA UMJETNOST
(GLUMA, DRAMA I POZORIŠTE, FILM I MEDIJI)
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11. Proces
režiranja pozorišne predstave i filma.
Maštovitost, kreativnost
12.
Usavršavanje u plesu i pjevanju za potrebe glumskog izražavanja.
Javno nastupanje
13. Rad na televiziji (npr. producent, režiser... ).
Koncentrisanost
14.
Učestvovanje u radu dramskih grupa, snimanje amaterskih kratkih filmova
i glume u njima.
Energičnost
15.
Pisanje i prilagođavanje tekstova za pozorišne predstave i filmove.
Sposobnost da radim pod
pritiskom
TURIZAM I
HOTELIJERSTVO
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
1. Analiza
i interpretacija značaja turizma u nacionalnoj i globalnoj ekonomiji u
svrhu njegovog unapređenja.
Radoznalost
2.
Kritičko razmatranje trendova i standarda u oblasti turizma.
Uslužnost
3. Izučavanje kulturne i istorijske baštine Crne Gore i drugih država.
Fleksibilnost
4.
Savjetovanje i usluživanje gostiju u hotelima i oblasti turizma.
Komunikativnost
5.
Saznavanje o savremenim gastronomskim trendovima.
Organizovanost
POMORSTVO –
NAUTIKA, BRODOMAŠINSTVO, POSLOVANJE ITD.
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
6.
Saznavanje o opštoj povezanosti nautike i nautičkog turizma.
Fleksibilnost
7. Izučavanje
procesa sigurnog i efikasnog uklanjanja kvarova brodskih mašinskih i
električnih sistema i uređaja
Organizovanost
8. Upoznavanje savremenih sistema pomorskog transporta.
Savjesnost, odgovornost
9.
Istraživanje poslovnog menadžmenta u oblasti pomorske industrije.
Koncentrisanost
10. Razvoj
znanja u oblasti carina, špediterskog poslovanja i osiguranja u
pomorstvu.
Emocionalna
inteligencija
SAOBRAĆAJ
NEKE OD MOJIH
NAJJAČIH STRANA (OSOBINA, POTENCIJALA) SU:
11.
Saznavanje o razvoju, vrstama i sredstvima svih vidova saobraćaja u
budućnosti.
Organizovanost
12.
Analiziranje i usklađivanje različitih vidova saobraćaja
Dobro shvatanje odnosa u
ravni i prostoru
13. Istraživanje i razvoj saobraćajne infrastrukture.
Savjesnost, odgovornost
14.
Promovisanje odgovornosti za primjenu mjera bezbjednosti u saobraćaju.
Fleksibilnost
15.
Izučavanje ekonomičnosti u raznim vidovima saobraćaja.
Koncentrisanost
HUMANISTIČKE DJELATNOSTI (filozofija
i sociologija; istorija; jezik i književnost)
Filozof istražuje i
analizira raznovrsna pitanja i probleme iz prošlosti, istorije i
savremene filozofije i brojnih segmenata života, učestvuje u projektima
grupe stručnjaka iz više nauka, pruža savjetodavne usluge u okviru
rešavanja etičkih i egzitesncijalnih problema, bavi se ljudskim
resursima, oblašću politike, rukovodi u okviru socijalno-kulturnih
institucija itd. Filozofi su najčešće zaposleni u srednjim školama,
fakultetima, institutima, u institucijama zdravstva, kulture, medija i
društva (medicini, medijima, trgovini); nevladinim organizacijama,
raznim vrstama kompanija itd.
Sociolog proučava ljudsko
društvo i njegovu strukturu, organizaciju, institucije, odnose i
promjene u društvu, demografiju i migracije, selo i grad,
marginalizovane grupe, različite fenomene poput korupcije, sporta,
bolesti zavisnosti, medije, istražuje i promoviše kulturu i rad sa
nevladinim organizacijama itd. Sociolozi su najčešće zaposleni u
srednjim školama, fakultetima, institutima, medijima, državnoj upravi,
centrima za istraživanje tržišta, reklamnim agencijama, statističkim
zavodima, agencijama za ispitivanje javnog mišljenja itd.
Istoričar se bavi
istraživanjem prošlosti, odnosno značajnih događaja, ljudi, ideja,
ustanova, razdoblja, analizom, otkrivanjem, skupljanjem, organizovanjem
i tumačenjem informacija o prošlim događajima. Istoričari su najčešće
zaposleni u osnovnim i srednjim školama, fakultetima, institutima,
naučnim centrima, ustanovama kulture, muzejima, arhivama, medijima,
nevladinim organizacijama, turističkim organizacijama itd.
Lingvisti/filolozi
(jezik i književnost) proučavaju jezik i književnost jednog naroda, a
preko njih i cjelokupnu njegovu kulturu, književnu teoriju, istoriju i
kritiku, bave se prevođenjem, poučavanjem, ispravljanjem pisanih
tekstova i rukopisa kako bi oni bili u skladu s propisanim jezičkim
standardima itd. Lingvističari/filolozi (jezik i književnost) su
najčešće zaposleni u osnovnim i srednjim školama, fakultetima,
institutima, naučnim centrima, školama za strane jezike, ustanovama
kulture, izdavačkim kućama, medijima, nevladinim organizacijama,
filmskoj industriji, predstavništvima inostranih kompanija,
prevodilačkim agencijama, državnim institucijama itd.
MEDICINSKE DJELATNOSTI
(medicina; farmacija; stomatologija)
Doktor medicine se bavi
unapređenjem zdravlja, sprečavanjem bolesti, otkrivanjem bolesti,
liječenjem bolesnika i medicinskom rehabilitacijom. Doktor medicine je
zaposlen najčešće u bolnicama, ambulantama, domovima zdravlja,
osiguravajućim zavodima itd.
Doktori stomatologije rade poslove liječenja bolesti
zuba, čeljusti i usne šupljine, ispravljaju njihove anomalije i
nadomještaju nedostatke. Stomatolozi su najčešće zaposleni u
stomatološkim ordinacijama u okviru državnih zdravstvenih ustanova,
privatnim ordinacijama itd.
Farmaceuti rade poslove izdavanja ljekova u apotekama,
savjetovanja pacijenata, izrade ljekovitih preparata, administrativnih
poslova u okviru apoteka, sklapanja ugovora, kreiranja i promocije
uslova prodaje, a u farmaceutskoj industriji i raznovrsne poslove od
proizvodnje do marketinga gotovih proizvoda. Farmaceuti su najčeššće
zaposleni u veleprodaji ljekova, dijetetskih sredstava, medicinskog
materijala, farmaceutskim kompanijama, predstavništvima međunarodnih
faramecetuskih kompanija, u farmaceutskoj industriji, laboratorijama.
MENTALNO I FIZIČKO ZDRAVLJE I SOCIJALNE DJELATNOSTI (psihologija;
fizička kultura, sport i zdravi stilovi života; socijalni rad)
Psiholozi se bave istraživanjem ponašanja pojedinaca i grupa,
rješavanjem raznih praktičnih problema ljudi, saznavanjem kako ljudi
opažaju, misle, uče, osjećaju, pomažu učenicima, roditeljima i
nastavnicima u rješavanju problema i podizanju kvaliteta
vaspitno-obrazovnog rada, bave se organizacijom ljudskog rada, odabirom
zanimanja, utvrđivanjem i liječenjem psihičkih poremećaja, bolesti
zavisnosti, bave se bračnim savjetovanjem itd. Psiholozi su najčešće
zaposleni u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama,
fakultetima, naučno-istraživačkim institutima, bolnicama, psihološkim
savjetovalištima, nevladinim organizacijama, medijima, agencijama za
istraživanje javnog mnjenja, centrima za socijalni rad, domovima za
nezbrinutu djecu, resursnim centrima, domovima za stara lica, zavodima
za zapošljavanje, preduzećima, kompanijama itd.
Nastavnici fizičke kulture (fizičko vaspitanje) se bave
realizacijom nastave odgovarajućih predmeta iz oblasti fizičke kulture,
sporta i zdravih stilova života, te planiraju, nadziru i vode programe
sportske rekreaciije. Nastavnici fizičke kulture su najčešće zaposleni u
osnovnim školama, srednjim školama, fakultetima, centrima za rekreaciju,
zdravstveno-turističkim objektima, odmaralištima itd.
Sportski menadžeri se bave pripremanjem programa i
projekata u oblasti sporta i kontrolom njihovog izvršenja, vođenjem
poslovanja upravnih i stručnih organa i tijela u organizacijama u
oblasti sporta, organizovanjem i realizacijom sistema takmičenja,
planiranjem i kontrolom korišćenja sportskih objekata, organizovanjem
utakmica, susreta i takmičenja, odnosima sa javnošću sportskih klubova,
marketingom sportskih klubova, udruženja i organizacija itd. Sportski
menadžeri su najčešće zaposleni u sportskim klubovima, savezima,
poslovno-sportskim organizacijama, zdravstveno rekreativnim centrima
itd.
Sporski treneri se bave vođenjem treninga sportista i
razvijanjem njihovih sposobnosti i sportskih znanja, pojedine sportiste
ili cijele sportske timove priprema za takmičenja u pojedinačnim ili
ekipnim sportovima. Sporski treneri su najčešće zaposleni u sportskim
klubovima, društvima, savezima, školama itd.
Sporski novinari se bave prikupljanjem, analizom i
prezentacijom informacija iz oblasti sporta, fizičke kulture, rekreacije
i zdravih stilova života. Sportski novinari su najčešće zaposleni u
sportskim redakcijama u medijima, sportskim klubovima, savezima,
sportskim društvima i organizacijama itd.
Socijalni radnici se bave pomaganjem ljudima koji su u
socijalnim teškoćama, poput zdravstvenih, ekonomskih, porodičnih
problema, bolesti zavisnosti, kriminala, ratnih stradanja,
nezaposlenosti, starosti, elementarnih nepogoda itd. Socijalni radnici
su najčešće zaposleni u centrima za socijalni rad, domovima za
nezbrinutu djecu, agencijama za ispitivanje javno mišljenja,
kazneno-popravnim ustanovama itd.
PEDAGOŠKE DJELATNOSTI (vaspitač; učitelj; pedagog)
Vaspitači se bave poslovima njege, vaspitanja i obrazovanja
djece, njihove socijalne i zdravstvene zaštite, praćenjem i razvojem
djece u saradnji sa roditeljima, uzrasta djece od prve godine života do
polaska u školu i u prvom razredu u osnovnim školama. Vaspitači su
najčešće zaposleni u predškolskim ustanovama, osnovnim školama,
nevladinim organizacijama, medijima itd.
Učitelji se bave poslovima vaspitanja i obrazovanja
djece u nižim razredima u osnovnim školama, praćenjem i razvojem djece u
saradnji sa roditeljima, realizacijom nastave, odnosno učenjem kroz
pružanje I sticanje informacija, znanja i razvojem intelektualnih
vještina, radu na razvoju njihovih motoričkih vještina, interesa,
stavova, poželjnih karakternih osobina i sistema vrijednosti itd.
Učitelji su najčešće zaposleni u osnovnim školama, nevladinim
organizacijama, medijima itd.
Pedagozi se bave pomaganjem u planiranju i
organizovanju nastave/obrazovnih aktivnosti nastavnicima i vaspitačima,
pružaju raznovrsne stručne savjete u cilju vaspitno-obrazovnog rada sa
djecom, mladima, odraslima i starima, djecom sa teškoćama u razvoju,
roditeljima, darovitima, izrađuju plan kulturne i javne djelatnosti
škole, sređivanje pedagoške dokumentacije, organizuju i sprovode
ispitivanje zrelosti djece za upis u prvi razred, organizuju učeničke
radionice i dodatnu nastavu itd. Pedagozi su najčešće zaposleni u
predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama, fakultetima,
naučno-istraživačkim institutima, javnim ustanovama, izdavačkim kućama,
centrima za socijalni rad, domovima za nezbrinutu djecu, resursnim
centrima, domovima za stara lica, studentskim i đačkim domovima,
zavodima za zapošljavanje, nevladinim organizacijama, medijima itd.
PRIRODNONAUČNE DJELATNOSTI (matematika, fizika i računarske
nauke; biologija; geografija)
Matematičari (i stručnjaci za računarske nauke) se bave
zakonitostima i načelima odnosa među veličinama i prostornim oblicima,
rješavanjem praktičnih problema unutar različitih područja ljudske
djelatnosti, prikupljanjem, analizom i obradom kvantitativnih podataka
za različite vrste istraživanja, kao i njihova interpretacijm,
podučavanjem, rješavanjem praktičnih problema u ekonomiji, tehnici,
politici i u svim područjima prirodnih i društvenih nauka, analizama
matematičkih aspekata računara i komunikacijskih mreža, održavanjem
sistema ili informatičke mreže unutar kompanije, podučavanjem korisnika
kompjuterskih programa itd. Matematičari (i stručnjaci za računarske
nauke) su najčešće zaposleni u osnovnim i srednjim školama, fakultetima,
naučno-istraživačkim institutima, računarskim centrima različitih
ustanova i preduzeća, preduzećima koja se bave softverom ili
dobavljanjem računarske opreme, bankama, statističkim zavodima,
osiguravajućim društvima, preduzećima za istraživanje tržišta i medija
itd.
Fizičari se bave istraživanjem i postavljanjem
temeljnih načela o građi, opštim svojstvima i kretanju materije,
stvaranju i prenosu energije i međudjelovanju materije i energije,
prirodom vremena ili porijeklu svemira, razvojem novih materijala,
unapređenjem elektronskih i optičkih instrumenata ili medicinske opreme
itd. Fizičari su najčešće zaposleni u osnovnim i srednjim školama,
fakultetima, naučno-istraživačkim institutima, industrijskim i vojnim
laboratorijama, bolnicama koje zahtevaju održavanje i unapređivanje
složenih medicinskih instrumenata, opservatorijama, bankama, službama za
seizmologiju, upravama za zaštitu životne okoline, građevinarstvu,
meteorološkim zavodima, aerodromima itd.
Biolozi se bave proučavanjem živih organizama i
njihovih odnosa s okolinom, otkrivaju fizikalno-hemijske zakonitosti i
molekularnu osnovu života, nastoje da objasne složenije celine, kao što
su žive ćelije, organizmi i populacije, unapređuju znanja o strukturi i
funkciji živih sistema, otkrivaju složene međuodnose u ekosistemu i
upoznaju organizaciju živog organizma, primenjenim istraživanjima
usmjerenim na razvoj novih farmakoloških sredstava, povećanje prinosa
biljaka, očuvanje životne sredine itd. Biolozi su najčešće zaposleni u
osnovnim i srednjim školama, fakultetima, naučno-istraživačkim
institutima, laboratorijama, upravama za zaštitu životne okoline,
ustanovama iz oblasti medicine, veterine, poljoprivrede, šumarstva,
prehrambene industrije, hemijske i farmaceutske industrije,
biotehnologije i genetičkog inženjerstva itd.
Geografi se bave proučavanjem prirodne osnove Zemlje,
društvene organizacije njenih stanovnika i međusobne uslovljenosti
procesa u prirodi i društvu, pronalaze najbolje načine upravljanja
prirodnim resursima, prostornim rasporedom stanovništva, reljefnim,
klimatskim i ekonomskim obiljeležjima zemalja u svijetu itd. Geografi
su najčešće zaposleni u osnovnim i srednjim školama, fakultetima,
naučno-istraživačkim institutima, javnim ustanovama, zavodima za
izdavanje udžbenika i atlasa, upravama za zaštitu životne sredine,
turističkim organizacijama, zavodima za urbanizam, zavodima za
statistiku itd.
TEHNIČKE DJELATNOSTI (elektrotehnika, telekomunikacije i
računari, energetika i automatika; mašinstvo; arhitektura i građevina)
Inženjeri u oblasti eklektrotehnike (elektrotehnika,
telekomunikacije i informatika, energetika i automatika) rade
projektovanje, razvijanje, testiranje i nadgledanje proizvodnje
elektrotehničke i elektroničke opreme, rešavanje problema proizvodnje,
prenosa i korišćenja električne energije, ali istražuju i nove izvore
energije, bave električnim mašinama (motorima i generatorima), bave se
problemima upravljanja tehničkim sistemima i automatizacijom proizvodnih
procesa, bave se projektovanjem uređaja za prenos i obradu informacija
itd. Oni su zaposleni najčešće u proizvodnji, komercijalnim poslovima
vezanim za tržište i u veleprodaji električnih proizvoda, elektroopreme
i elektromaterijala,
Mašinski inžinjeri rade planiranje i nadgledanje
proizvodnje i ispitivanja i mjerenja ulaznih materijala i gotovih
proizvoda, projektuju mašine i alate, organizuju njihovu proizvodnju i
bave se njihovim iskorišćavanjem. Mašinski inžinjeri su zaposleni u
fabrikama koje se bave proizvodnjom mašina i postrojenja, održavanjem
postojećih, projektantskim firmama, fabrikama mašinske opreme,
konsultantskim firmama itd.
Arhitekta radi projektovanje i razradu arhitektonskih
projekata, razradu predmetnog projekta, obavalja komunikaciju sa
nadležnim institucijama, ide na konsultacije sa investitorima i
nadležnim institucijama, pregovaranje sa klijentima itd. Arhitekte su
zaposleni u projektnim biroima, građevinskim firmama, agencijama za
pripremu građevinskih projekata, privatnim agencijama, zavodima za
urbanizam itd.
Građevinski inžinjeri rade planiranje i nadziranje
izgradnje različitih objekata, definišu tehnologiju građenja i rješavaju
probleme u izvođenju radova, statičkim proračunima provjeravaju i
dokazuju sigurnost i stabilnost objekta, te sve zamisli prikazuju u
detaljnom nacrtu, prema potrebi izrađuju budžete cjelokupne izgradnje.
Mogu raditi i kao nadzornici gradilišta ili kao rukovodioci radova i
građenja, konsultanti, predavači i profesori na fakultetima. Građevinski
inžinjeri su zaposleni najčešće u građevinskim firmama, komunalnim
preduzećima za vodovod i kanalizaciju i slično.
TEHNOLOŠKE DJELATNOSTI (biljna proizvodnja i voćarstvoi
animalna proizvodnja; hemijska tehnologija i zaštita životne sredine;
metalurgija)
Biotehnolog biljne proizvodnje i voćarstva
radi poslove ispitivanja metoda uzgoja i pronalaženje načina
sigurnijeg suzbijanja štetočina i bolesti poljoprivrednih kultura,
sprovodi laboratorijska i poljska ispitivanja kako bi usavršili metodu
prerade sirovih poljoprivrednih proizvoda, testirali pesticide,
oplemenili bilje, sproveli selekciju novih sorti, kontrole semenskog
materijala i sadnica, kao i davanje stručnih savjeta poljoprivrednicima.
Biotehnolog biljne proizvodnje i voćarstva je zaposlen u fabrikama
sredstava za zaštitu bilja, firmama za poljoprivrednu obradu i
proizvodnju, poljoprivrednim gazdinstvima, centrima za razvoj i
unapređenje poljoprivrednih dobara, poljoprivrednim apotekama, naučnim
institucijama, laboratorijama, biotehnološkim kompanijama, raznim
institutima i zavodima, hortikuturnim preduzećima, fabrikama za
proizvodnju stočne hrane itd.
Biotehnolog za animalnu proizvodnju radi poslove vezane
za uzgoj, reprodukciju, rast i razvoj svih domaćih životinja, a
stručnjaci specijalizovani za ribarstvo bave se uzgojem i ulovom ribe i
drugih organizama, dok oni specijalizovani za mljekarstvo ispitivanjem,
prizvodnjom i preradom mlijeka i mliječnih proizvoda i kontrolom i
ocenjivanjem njihovog kvaliteta. Biotehnolog za animalnu proizvodnju je
zaposlen u firmama za poljoprivrednu obradu i proizvodnju,
poljoprivrednim gazdinstvima, centrima za razvoj i unapređenje
poljoprivrednih dobara, biotehnološkim kompanijama, naučnim
institucijama, raznim institutima i zavodima, preduzećima koja se bave
stočarskom, ribarskom, pčelarskom i lovnom proizvodnjom, proizvodnjom i
prometom stočne hrane, u prehrambenoj industriji, poljoprivrednim
apotekama, udruženjima proizvođača, savjetodavnim službama, javnoj
administraciji, inspekciji, samostalnom privrednom preduzetništvu, nauci
i tehnološkom razvoju.
Hemijski tehnolog radi kontrolu procesa, kontrolu
sirovina, međuproizvoda i gotovih proizvoda u proizvodnji, primjenjuje
načela hemije i mašinstva za rješavanje problema u okviru kemijske
proizvodnje. Hemijski tehnolog je zaposlen u hemijskoj industriji,
pogonima za hemijski inženjering (fabrike, postrojenja), u
naučno-istraživačkim ustanovama i u proizvodnim kompanijama.
Inženjer zaštite životne sredine radi poslove
rješavanja realnih problema iz prakse u sistemu životne sredine
(globalno zagrijavanje, sve veće količine čvrstog i opasnog otpada, sve
češće prirodne katastrofe itd.), upravljanjem čvrstim i opasnim
otpadom, upravljanjem akcidentalnim rizicima, kao i rješavanjem problema
u industrijskim i privrednim sistemima, praćenjem i ispunjavanjem
zakonske regulative poslova vezanih za ekologiju, organizacije
sortiranja i odvoza otpada sarađujući sa nadležnim institucijama,
organizovanja kontrole kvaliteta hemijskog i biološkog prečišćavanja
vode, brige o pridobijanju potrebnih dozvola i učestvovanja pri uvođenju
ISO standarda. Inženjer zaštite životne sredine je zaposlen u u
privrednim i industrijskim sistemima(raznim kompanijama, fabrikama),
javnim preduzećima, nevladinim organizacijama i državnim institucijama.
Inženjer metalurgije radi poslove projektovanja postrojenja
koja se koriste za proizvodnju metalnih prozvoda (izlivanje topljenog
metala u kalupe, oblikovanje proizvoda kovanjem, presovanjem,
zavarivanjem i sl.) i nadgledanje njihovog rada, preradom ruda u
željezne i obojene metale (ekstraktivna metalurgija), kao i daljnjom
preradom u poluproizvode, projektovanjem, primjenom i razvijanjem
ekonomski isplativih postupaka pripreme mineralnih sirovina za
metaluršku preradu itd. Inženjer metalurgije je zaposlen u preduzećima
koja se bave proizvodnjom i prodajom metalne galanterije, industrijskim
postrojenjima za obradu metala, državnim I privanim fabrikama,
rudarsko-metalurškim postrojenjima.
UMJETNIČKE DJELATNOSTI (likovna umjetnost - slikarstvo,
vajarstvo, grafika i dizajn; muzička umjetnost - izvođačke muzičke
umjetnosti, opšta muzička pedagogija; dramska umjetnost - gluma, drama i
pozorište, film i mediji)
Likovni umjetnik (slikarstvo, vajarstvo, grafika i dizajn)
izražava svoje misli i osjećaje u gotovo neograničenim brojem postupaka
i materijala, u slučaju privatnog rada u ateljeu osmišljava projekte i
realizuje se u skladu sa svojom inspiracijom, u pedagoškom radu podstiče
mlade umjetnike da izgrade svoj stil i slijede vlastitu viziju u skladu
sa estetskim pravilima i merilima, u galeriji ili muzeju može pomagati u
približavanju umjetnosti običnim građanima, u medijima se bavi prikazom,
analizom i kritikom likovnih djela, osmišljava, izrađuje i uređuje
čovjekovu okolinu kako bi predmeti u njoj bili što funkcionalniji i
ljepši itd. Likovni umjetnik je najčešće zaposlen u galeriji, muzeju,
likovnoj akademiji (predavač), školi, sopstvenom ateljeu, medijima,
kompanijama, trgovačkim kućama i preduzećima za oglašavanje, dizajn i
izdavaštvo itd.
Muzički umjetnici (izvođačke muzičke umjetnosti, opšta muzička
pedagogija) sviraju neki od instrumenata, pjevaju, pišu
kompozicije ili diriguju, samostalno ili kao dio grupe. Muzički
umjetnici su najčešće zaposleni u osnovnim i srednjim školama, muzičkim
školama i akademijama, u orkestrima, samostalnim muzičkim sastavima,
horovima, medijima, muzičkim izdavačkim kućama, institucijama kulture,
muzičkim studijima itd.
Dramski umjetnici (gluma, drama i pozorište, film i mediji)
stvaraju vizuelne i zvučne slike za publiku na osnovu pisane riječi iz
scenarija, a izvode ih u pozorištu, filmu, radiju, televiziji itd.,
poučavaju druge tome, odabiru scenarije i predstave, pribavljaju novčana
sredstva, odlučuju o kvalitetu produkcije i budžetu, usklađuju i rad
pisaca, režisera, menadžera i drugog osoblja itd. Dramski umjetnici
(gluma, drama i pozorište, film i mediji) su najčešće zaposleni u
državnim i privatnim televizijskim stanicama, pozorištima, filmskoj
industriji, radiju, štampanim i internet medijima, reklamnim agencijama,
institucijama kulture itd.
USLUŽNE DJELATNOSTI (turizam i hotelijerstvo; pomorstvo –
nautika, brodomašinstvo, poslovanje itd.; saobraćaj)
Turizmolozi i hotelijeri se bave obavljanjem poslova analize i
razvoja tržišta turizma, prodajom turističkih aranžmana, uspostavljanjem
odnosa i saradnjom sa turističkim agencijama, radom kao turistički
vodiči, te planiranjem, organizacijom, vođenjem i nadziranjem radnih
aktivnosti osoblja, kao i potrošnje materijalnih i finansijskih
sredstava u hotelima i drugim ugostiteljskim objektima, pregovaranjem sa
putničkim agencijama itd. Turizmolozi i hotelijeri su najčešće
zaposleni u turističkim organizacijama, turističkim agencijama,
informacionim centrima za turiste, hotelskim i ugostiteljskim objektima,
državnim institucijama, obrazovnim ustanovama, oblastima trgovine,
nacionalnim parkovima, sportsko-rekreativnim centrima, saobraćajnim
preduzećima itd.
Pomorci se najčešće bave navigacijom, upravljanjem i
opsluživanjem rada plovila, vođenjem i realizacijom ukrcavanja,
transporta i iskrcavanja tereta, kao i o bezbjednosti posade i putnika,
nadzorom, kontrolom i održavanjem mašinskih i elektronskih sistema
brodova itd. Pomorci su najčešće zaposleni u trgovačkoj i putničkoj
mornarici, u lukama u lučkim kapetanijama, brodomašinskoj industriji,
logistici, špediciji itd.
Inženjeri saobraćaja se bave istraživanjem i razvojem
saobraćajnih resursa i infrasturkture, planiranjem i organizovanjem
odvijanje saobraćaja, umrežavanjem autobuskih, kolovoznih, voznih
linija, te avionskih i pomorskih linija, ekonomičnim i sigurnim
prevozom, kontrolom i vođenjem odvijanja saobraćaja, bavi se terminalima
i odnosima sa drugim vidovima transporta itd. Inženjer saobraćaja je
najčešće zaposlen u direkcijama za izgradnju, zavodima za urbanizam,
saobraćajnim preduzećima, kompanijama za prevoz putnika i roba,
špediterskim kućama, ministarstvima za saobraćaj i infrastrukturu,
gradskim upravama za saobraćaj, saobraćajnoj policiji i institucijama
koje se bave problemima sigurnosti saobraćaja, istraživačkim i
obrazovnim institucijama.
Koristi linkove/sajtove na našem (1.) i engleskom (2.) jeziku na kojima
možeš pronaći više informacija o mogućim zanimanjima i daljem
školovanju, ali i preispitati svoja interesovanja i potencijale:
1. ucg.ac.me;
unimediteran.net; udg.edu.me;
univerzitetadriatik.com;
2. cillegeboard.org;
commonapp.org;
khanacademy.org; prepscholar.com.